Karma-Audio.dk

 

Højttaler siden.

 

Højttaleren blev opfundet af danske Peter l. Jensen.

-højttaleren skal omsætte elektrisk energi

til "mekanisk"/akustisk energi/lydtryk

 

 

jensen patent.

 

 

Danmark er et højttaler land.

 (verdens bedste enheder bliver opfundet her)

AudioTechnology (Flex-units)

Dynaudio - Scan Speak - Vifa - Peerless - Raidho Acoustics -

Wavecor - SB Acoustics.

(Seas var engang halv Dansk/Norsk med Vifa)

 

(Wavecor grundlagt af danske Allan Isaksen bliver lavet i GuangZhou/GuangDong , Kina)

 SB Acoustics også designet og udviklet i Danmark bla. af Ulrik Schmidt

   (tidl. ingeniør fra Scan Speak) bliver produceret i Indonesien

Dynaudio er Tysk-ejet men fortsat i Danmark.  

 

Tymphany fra USA opkøbte Danish Sound Technology

der var moderselskab for de tre gamle danske højttalerfabrikker,

Scan Speak, Peerless og Vifa.

 


 Peerless fra 1926 deres højttalerfabrik i Karlslunde er lukket og produktionen flyttet til Panyu i Kina...

 ( Peerless navnet fortsætter og stadig med dansk know how bag,

Vifa blev udfaset i danmark og produkterne bliver nu markedsført som Peerless Platinum.)

Tymphany var interesseret i den danske teknologi/know how på højttalermarkedet.



Scan Speak kom ud af Tymphany og er igen blevet et dansk-ejet selskab.

Scan Speak som er kendt i hele verden , for deres teknologi 

som fjerner en masse forvrængning i magnet-systemet

 " SD-Motor" og " low-loss" ophæng og nye membran typer.

 

TPA/Karma-Audio

 3-vejs med 12" Bas , 6½" Mell. , 1" Diskant.

TPA/Karma-Audio3-vejs med 12" Bas , 6½" Mell. , 1" Diskant.

kun lukket-kabinet med ren lyd.!

(ingen basreflex her.!) bullerbas...

- minder det ikke lidt om Wilson WITT , WATT/Puppy - Avalon - Snell A og High Fidelity Speak Abyss... jo det gør det..

Her *Wilson Witt og Jan Hass H.F. Speak-Abyss.

Wilson-Audio-Hemmeligheder.!

*Wilson Audio bruger en bagdiskant ligesom Snell A.

Det giver en bedre Power Response i rummet.!

(Alle Snell Acoustics højttaler bruger en bagdiskant)

Karma-Audio.dk

Snell A

     

http://www.karma-audio.dk/kabinettet_udformning_frekvensgangen.html

Snell A  med 4"/5" mellemtone  & 1"diskant  &

det meget specielle kabinet "med den rigtige facon"

som giver flad frekvensgang og meget lidt diffraktion.

Der er også en 10"/12" bas i lukket kabinet

og på Snell A III (i) en bagdiskant.

 

Snell A er en kult højttaler: hvorfor det ?

- jo, Peter Snell besluttet i 1976 at bygge en højttaler, som lyder ekstra godt både on axis og off axis og som spiller med mindre forvrængning.

- ikke kun et´sted måler/lyder den godt , nej også 30 grader til siden skulle den spille/måle rigtig godt , samtidig laver Peter Snell et kabinet som giver meget lidt diffraktion.

Den eneste løsning er at bygge et kabinet i pap/voks/træ som er en halv-cirkel til mellemtonen og diskanten , denne udforming giver den laveste diffraktion og den bedste frekvensgang.

Delefilteret bliver bygget med 0.5 dB tolerance det var ikke set før.! ( hos Snell trimmer de hver eneste delefilter til hver eneste enhed)

Højttaler-enhederne bliver også udmålt og de to som måler ens bliver parret , samtidig skulle den også måle flot både on axis og off axis. (begge højttaler.!)

Alt dette tager lang tid og koster...

Snell A spiller fra ca.30Hz-20kHz .delefrekvensen er 275 Hz mellem 12" Bassen og den lille 4" mellemtone og 2.7kHz til diskanten.

Snell A/IIIi $5990.-/par.

( Snell A er lukket kabinet.! ingen basreflex her.! ) Peter fortrak ren lyd frem for buller bas.

 

Snell Abruges som reference hos Lucasfilm/THX - Dolby Labs - Ortofon- mv.

- Den 20. september 1984 døde Peter Snell.

 

PS. jeg har solgt/hørt alle Snell højttaler (fra A til Q) i mange mange år.

Snell Acoustics

fakta/fotos

Karma-Audio.dk

AVALON

Karma-Audio.dk

Her Peerless 12" bas i lukket kabinet med Q 0.8 og 0.75 (MacSpeakers)

Karma-Audio.dk

De første 6½" som jeg spillede med...(spiller rigtigt godt til prisen) stk.kr. 120.- indkøbspris.! (direkte fra Peerless fabrikken)

Jeg fik Peerless til at lave mig et sæt nye 6½" bas/mell. enheder med alu ring på polstykket (SD motor) og bedre membran og andre små fiduser... som giver meget lavere THD.

Karma-Audio.dk

Duelund filter

Duelund filter. ja faktisk tegnet af Steen selv.!

-Ja jeg kendte også Steen Duelund.

Nu vi er ved HiFi Guruér som ikke er her mere...

- Den svenske læge Roger Sperrling er her ikke mere ...

(nej jeg tænker ikke på Peter Forsell)- Peter Forsell = meget dyrt hifi.

Roger Sperrling byggede Horn højttaler som kunne spille med rigtigt "live" lydtryk..

Sperrling Horn.! > 140dB lydtryk og drifteffekt på kun 0,08 Watt for 96dB lydtryk

Roger Sperrling byggede div. højttaler, forstærker, pladespiller.

Roger gik ikke op i penge og ville ikke være grisk , som Roger altid sagde HiFi branchen styres af folk som skider på musikken men som elsker penge.

-jeg mødte ham , det var engang i 1990erne...vi fik en god snak om hifi mv. jeg har stadig nogle ting fra ham.

Sperrling Horn DP-1 til DP-4

- K.S. Møller fra High fidelity har jeg også besøgt hjemme i Albertslund og snakket og lyttet... KUN KLASSISK..

Karma-Audio.dk

Her en oversigt om enhed i en kasse.lukket,basreflex,båndpass.

Byg selv Højttalere-Bog

 af Peter Holm (pdf)

http://www.sandcastle.dk/artikler/HT_bog.pdf

Karma-Audio.dk

.

Karma-Audio.dk

 

En enkelt højttaler-enhed kan ikke spille

hele frekvens området fra 16Hz-20kHz

De fuldtone enheder som findes har en masse opbrydninger..!

 

- derfor deler man musikken op i flere enheder.

det normale er :

2-vejs : 3/4"- 1" diskant og en 4"- 8" bas/mellemtone

3-vejs : 1" diskant og 3"- 6" mellemtone og 6½" - 15" bas

 

-som det ses giver 2-vejs systemer det problem at bassen også skal spille mellemtone

det stiller meget store krav til enheden som skal have meget lav forvrængning.

Der findes enheder som kan spille både bas og mellemtone på samme tid ved lav thd.

men kun ved lave lydtryk , High-End lyd bliver det aldrig ved høje lydtryk.!

 

- så er det straks bedre med et 3-vejs system.!

Her isolere man jo den følsomme mellemtone fra bassen og diskanten.

-Bassen flytter en masse luft med store membran udsving.

-Diskanten som skal bevæge sig 20.000 gange frem og tilbage i sekundet.

 

Karma-Audio.dk

 

Lydtryk:

Her 2 Bas/mell. enheder:

 

  5" Bas/mell.

 

  7" Bas/mell.

 

følsomhed på 85dB/1w  

Driftseffekt (watt) = ca 15w

 

følsomhed på 91dB/1w

Driftseffekt (watt) = ca 3½w

 

Power max. 60w

 

 

Power max. 130w

 

membran areal 95cm2

 

 

membran areal 145cm2

 

max. lydtryk ca 103 dB

(dette er 1m fra enhed)

 

 

max. lydtryk ca 112 dB

(dette er 1m fra enhed)

 

-hvis afstanden til en lydkilde fordobles,

så vil den målte lydstyrke aftage med -6 dB.

dvs. 103dB 1m = 97dB 2m = 91dB 3m

Der er nok ikke mange der lytter til musik 1m fra højttaleren

2 til 4 meter væk fra højttaleren sidder nok de fleste.

Lytter man 3 meter fra højttaleren er lydtrykket faldet med -12dB

Noget andet er at Lydtrykket falder i bassen

faktisk skal enheden flytte 4x så meget luft hver gang man halvere frekvensen

Lydtrykket aftager med -12dB hver gang man halvere frekvensen.

103dB ved 160Hz = 91dB ved 80hz = 79dB ved 40Hz

Max. Lydtryk = 20xlog ( Xmax x D 2 x f 2 /15 )

 

 

- som det ses kan en lille 5" bas ikke flytte nok luft !

prøver den på det bliver det bare en masse forvrængning..

En 5" Bas/mell som prøver at spille dyb bas ved høj lydtryk og

 som på samme tid også skal spille den følsomme mellemtone

mens membranen pumper løs frem og tilbage giver en masse forvrængning..!

 

 

Skal der være dyb bas og et live-lydtryk >100dB

så er der ingen vej uden om en masse membran areal

 (min.½m2 = 500cm2)

LAV FORVRÆNGNING ( THD.)

 

 

En 12" bas har et membran areal på ca.500cm2

følsomhed på 90-91dB

max. power >200w/300w

en f.res. på 18-20Hz

Et godt valg !

 

Karma-Audio.dk

 

Nu kommer så valget af Kabinet-typer og Enheder og Dele-Filter.

Vi starter med kabinettet/kassen:

- Hvorfor har vi et kabinet?

 

 En højttaler-enhed vil kortslutte sig selv i bassen uden kabinet og det giver ikke meget bas..

Så kan man bruge en forplade/baffel eller en bukket u-formet forplade

 (dipol-systemer).

.

Disse systemer kan dog spille utroligt flot og ufarvet .

Det næste er at komme enheden ind i en tæt lukket kasse (trykkammer system)

- luften vil virke som en fjeder da højttalerenheden spiller med ½ delen af lyden ind i kassen.

Enheden skal have et blødt ophæng og en lav resonansfrekvens og med fåreuld/rockwoold i kassen et det

 simpelt at lave et lukket system som spiller rigtigt godt uden en masse måleudstyr.

Hvis man samtidig lavet kassen tilpas stor nok med en masse

 skrå/skæve vinkler fjerner det en masse stående bølger.

Q et skal ligge på et sted mellem 0,6 - 0,9

Et Q på 0,9 eller mere giver en masse buller-bas  =  basreflex.

Et Q på 0,7 er perfekt mellem bas og impuls gengivelse. 

Et Q på 0,6 eller mindre giver god impuls men slank/tynd bas.

En måde man kan "snyde" lidt på er at bygge et :L-E-T-S-Bas.Copyright Karma-Audio.dk

Linkwitz-Equalization-Transform-Sub-Bas.

En ulempe ved trykkammer systemet er lav effektivitet. 

Husk ½ delen af lyden/musikken spiller ind i kassen og bliver ikke brugt.

Husk dog at trykkammer-systemet er ufarvet uden ekstra resonanser, som bliver det næste vi skal se på...

Det næste er at bruge noget af lyden inde i kassen til noget mere - bas.

 

Basrefleks system (en utæt-kasse) typisk med et rør som giver en tone (bøvs) fra sig ved resonans.

(Pust hen over en flaske og en lyd fremkommer...)

Basrefleks højttaler er nok den mest populær af alle typer da man

næsten gratis får noget ekstra bas blot ved et pap-rør i kabinettet/kassen...

- blot husk at luften som kommer ud af røret er 180 grader i modfase.

Da det nu er luften som bevæger sig ved resonans frekvensen får

basmembranen en puste-pause (lav thd.)

Det er umuligt at bygge et basrefleks system uden måleudstyr...

Der skal også en masse beregninger til at få:

 Enhed (Thiele Small data)

Kasse/Kabinet (Volume)

 Port (Rumfang - Res.Frekvens)

til at virke perfekt sammen.

(Hvis porten afstemmes som en

Bessel tuning og ikke en Butterworth

vil den gå 1/4 oktav dybere.)

 

- ofte er der en masse ekstra bas-resonanser ved en basrefleks-højttaler som giver en farvet lyd.

Akustisk Ventil (en tæt kasse med en kontrolleret utæthed)

Typisk udført som et rundt plastik-stykke med filt som tillader

luften langsomt komme ud så trykket i kassen falder.

Akustisk Ventil er en slags fætter til det lukkede kabinet

men her kan bas-enheden ikke bruge luften som en fjeder.

Variovent-data

Basrefleks systemet har også en fætter nemlig Slavebas systemet.

Her er porten udskiftet med en Passiv bas-enhed

(dvs. en basenhed uden magnet.)

Lufttrykket i kassen skubber nu på den passive-membran

som ved resonans virker som en basrefleks-port.

(men der er en masse beregninger på det hele...)

Transmissionslinien er et andet system som udnytter bagside udstrålingen

på enheden , her som en lang kanal/rør med masser af dæmpe-materiale.

Transmissionslinie er meget tunge/effekt-krævende

men laves de meget store og tunes rigtigt kan de spille meget dybt.

A.R.Bailey Non-Res Loudspeaker

A.R.Bailey Transmission line

Hornkabinetter er det system som bedst udnytter bagside udstrålingen

af alle systemer og som har den højeste virkningsgrad.

Her kan man virkeligt opnå live lydtryk med en mindre forstærker.

Hornsystemer bruges også altid af Professionelle og til koncerter.

Skal man have dyb bas fra et hornkabinet bliver det meget stort

 ( gerne > 4 meter lang hvis det er 20Hz man går efter..)

En af ulemperne er ud-over størelsen er en favning

 af lyden som de fleste hornsystemer har.

Karma-Audio.dk

I starten omtalte jeg Dipol systemer og herunder hører

Bånd/Ribbon systemer og elektrostater.

Da man ikke sætter disse i et kabinet men kun på en

 baffel/forplade er det jo ikke en normal højttaler i kasse.

Båndhøjttaler laves med en meget let/tynd membran som

også er svingspolen og så sidder der mange magneter fordelt

over hele membranen så hele membranen bliver styret på

samme tid og man undgår en masse besvær med mange dele

som skal limes sammen. Så forstår du måske alt det som kan gå galt.

 

I en alm. højttalerenhed:

(svingspole limes på et rør

 som limes på membranen

som limes på et kantophæng

 som limes på chassiet

og der limes også et center-ophæng

 på røret hvor svingspolen sidder limet på.)

 

Der er lang lang vej fra svingspolen til at luften sættes i bevægelse i en alm højttalerenhed.

 

 

I en Bånd/Ribbon højttaler er svingspole jo membranen så der er ultra kort vej

fra signal til luften sættes i bevægelse. På næsten samme måde virker en

Elektrostat her er magneterne udskiftet med et højspændingsfelt

 (typisk udført som perforerede plade på begge sider af membranen)

 Selve membranen er statisk ledende.

En Elektrostat skal have 230v som den optransformere

 til flere tusinde volt.

Man sætter typisk en audio-transformer i signalvejen

mellem forstærkeren og højttaleren.

En ulempe ved disse systemer er lav virkningsgrad

og at bassen akustisk kortsluttes (mangler kabinet)

Bånd/Ribbon systemer og elektrostater har lav

forvrængning og en ufarvet luftig lyd.

Heil ( Air Motion Transformer)

er også en anden måde at fremstille en enhed på.

En membran foldes som en harmonika.

Vi genfortæller historien om kirsebærstenen:

Hvis man slår til en kirsebærsten flyver den et stykke vej

afhængig af slages styrke

men presser man stenen mellem tommel og pegefinger

 vil stenen flyve et meget længere stykke

 men kraft-påvirkningen er mindre.

Typisk vil luften presses ud mellem membran-

foldningerne fem gange hurtigere en

membranen bevæger sig.!

Heil bruges kun til diskant.

Meget lav forvrængning...

Se mere under diskanter

Karma-Audio.dk

 German Physiks DDD enhed.Kan minde om en alm. enhed som vender 180grader.

Er dog også opbygget med alm. svingspole der er limet på en membran.

Men typisk er membranen opbygget af flere forskellige materialer.

Hele membranen med svingspole skal ikke skubbe på luften

men kun selve membranen svinger/flexer som dermed skubber på luften.

http://www.german-physiks.com/ddd-bendingwave-converter/the-ddd-driver.html

http://www.german-physiks.com/technology/the-ddd-driver.html

WALSH

http://6moons.com/audioreviews/walsh/micro.html

Karma-Audio.dk

NXT enhedse link: (ikke High End) 

http://webphysics.davidson.edu/faculty/dmb/py115/NXTflatpanel/NXTflatpanel.htm#Heading1 

http://zikmu.parrot.com/en/360-sound

Karma-Audio.dk

Så findes der jo også en masse kombinationer af

 lukket og basrefleks systemer kaldet Båndpass-

CCS (coupled cavity system)

Disse er meget populær til bilstereo da de

"larmer" utroligt meget... altid port-

resonans som man lytter til.

(Dette er ikke high-End lyd)

 

Karma-Audio.dk

Her kan man se hvor meget det betyder at have det rigtige design.

Skal man bygge eller købe en højttaler så skal den være designet

 som nr. a  evt. nr. j  eller nr.L  er også fin.

- det værste er nr. c og e !

dvs. en firkantet kasse eller en Cylinder.

HARRY F. OLSON

PDF.

 

Bas-Mellemtone enheder : 

         AudioTechnology

                  Dynaudio

                   Scan Speak

               Peerless/Vifa

                                  Seas   

                SB Acoustics

                Wavecor 

6 H 521706 SD

 

 

 

 Esotar2_650N

 

 

 

 15w-8530k01

 18w-8531g00

 18w-8545-00

 18w-8747t00

 

 830883

 831857

 

 

 

  H1571

 W16NX001

 W18E001E00

 ER18RNXH1456

 W18NX001e

 

 SB17NRX

 SB17NRX-UC

 6 Satori MW16R

 

 

WF182BD03_04_

 

 

 

 

flere enheder kommer.

DAYTON RS 180-4 fra USA!

Den vil jeg ikke bruge...

 

Diskant enheder :

AudioTechnology

Dynaudio

Scan-Speak

Peerless/Vifa

Seas

SB Acoustics

Wavecor

%

D28-D260-D330

D2904-D2905 

NE25-XT25

T25-T29

SB26-SB29

TW022WA

Selv bruger jeg Scan-Speak diskanter hvis det skal være en dome-diskant!

 

Husk at alle højttalerenheder skal

sidde på linie (svingspolen)

for at blive fase korrekt.

De bedste diskanter :

 

Ribbon Tweeter / Bånd diskant

 

Air Motion Transformer

 

 

Diamant - Beryllium - diskanter

RAAL se bla.140-15D

http://www.raalribbon.com/products.htm

Aurum cantus

http://www.aurumcantus.com/aurumcantus-tweeter/index_tweeter.htm

http://www.aurumcantus.com/aurumcantus-AeroStriction/index_aerostriction.htm

Fountek  , NEO bånd

http://www.fountek.net/index.asp

Fremstiller bånd/AMT mv.

http://www.tekzone-audio.com/products/products.htm

Visaton MHT12 bånd

http://www.madisoundspeakerstore.com/ribbon-tweeters/?p=catalog&mode=catalog&parent=87&pg=1&CatalogSetSortBy=price_desc

Ying Tai Trading Co.Ltd

http://www.lcy.com.hk/detail.php?kind=1

Hygeia , bånd mv.

http://www.hg-audio.com.tw/product_al_tweeter.html

http://www.hg-audio.com.tw/product_air_tweeter.html

Div...

http://www.parts-express.com/wizards/searchResults.cfm?srchExt=CAT&srchCat=567

ESS Laboratories

http://essspeakersusa.com/Products.html

ELAC som kalder dem ELAC JET

http://elac.ro/ELAC_technology.html#ELAC_JET_tweeter

ADAM som kalder dem X-ART

http://www.adam-audio.com/en/technology/x-art

MUNDORF AMT 2310 og 2510 mv.

http://www.mundorf.com/english/speakerschassis/Air-Motion-Transformer.pdf

http://www.mundorf.com/AMTnews/flyer2012_prolight-sound.pdf

http://www.precide.ch/eng/english.htm

Steinway Lyngdorf bruger AMT i alle deres modeller

http://www.steinwaylyngdorf.com/technology-and-innovation/air-motion-transformer

Martin Logan kalder den Folded Motion XT Tweeter

http://www.martinlogan.com/motionSeries/index.php#foldedmotion

Burmester bruger AMT diskant i deres topmodel

http://www.burmester.de/de/produkte/index.php?product=2,9,30

Ying Tai Trading Co.Ltd

http://www.lcy.com.hk/detail.php?kind=29

TAD

beryllium-dome

http://tad-labs.com/en/consumer/reference_one/cst.html

Scan Speak

beryllium-dome

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004-664000.pdf

B&W

Diamant-dome

http://www.bowers-wilkins.com/Discover/Discover/Technologies/Diamond_Tweeters.html

ACCUTON

Diamant-dome

http://www.accuton.de/drivers/list.php?&m1=2&m2=1&m3=0&matID=1&appID=1

Ceramic dome

http://www.accuton.de/drivers/list.php?&m1=2&m2=4&m3=0&matID=4&appID=1

Seas

Diamant-dome

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=340:e0100-06-t29d001&catid=35:excel-tweeters&Itemid=280

http://www.madisoundspeakerstore.com/diamond-dome-tweeters/seas-excel-t29d001-diamond-dome-tweeter-matched-pair/

 

CORONA PLASMA DISKANT

Spiller over 100 kHz !

http://www.lansche-audio.de/eng/start.html

http://www.acapella.de/en/hornspeakers/ionic_tweeter.php

DIY

http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm

http://www.mh-audio.nl/Articles/SparkSpeaker.pdf

http://www.ece.villanova.edu/ion/

http://www.ece.villanova.edu/~cdanjo/plasma.html#dos

http://www.ece.villanova.edu/~cdanjo/plasma2.html diagram

http://www.ece.villanova.edu/ion/p140.html diagram

 

http://www.soundlabsgroup.com.au/p/MGR-MSW/Manger+Bending+Wave+Transducer

Delefilter

 Nu skal vi have delt musikken ud til de rigtige enheder

så bassen spiller bas og diskanten kun spiller diskant

( hvis en diskant får bas-toner brænder den af )

Filter Typer:

Butterworth - Linkwitz-RileyDuelund - Chebychev

Linear phase crossovers - Bessel - Asymmetisk filter

(De mest brugte er Butterworth og Linkwitz-Riley )

6dB/okt

12dB/okt

18dB/okt

24dB/okt

 

DSP-filter

 

 

Delefilter uden kondensator.

"blot et serie filter"

En Spole (L) dæmper diskanten (modstanden stiger mod højere frekvenser)

En Kondensator (C) dæmper bassen ( modstanden stiger mod lavere frekvenser)

En Modstand (R) dæmper hele frekvens området.

 

 

Husk hvis et passivt delefilter bliver meget kompliceret og meget dyrt

kan det med stor fordel udskiftes med et aktivt delefilter...

DSP-filter

fordel: ingen tab af effekt...forstærkeren ser direkte højttalerenheden

 (ingen filter som giver effekt-tab og en masse fase-drej)

Alle prof. systemer bruger da også aktiv filter..

ulempe : een forstærker på hver enhed.. (dyrt) men godt !!

- men hvor mange penge kan ikke spares i dyre spoler og kondensator..

mange mange tusinde kr..

 

  

Karma-Audio.dk

 

 

Er en sugekreds godt ? (ikke altid)

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=126&KW=sugekreds&PID=4414&title=er-span-classhighlightsugekreds-spane-noget-lort#4414

1.orden uden sugekreds

 

1.orden med sugekreds

 

 

 

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#2

 

 

 

Examination of crossover induced  transient distortion.

http://www.musicanddesign.com/Speaker_Transient_Analysis.html

 

 

Active Filters

http://sound.westhost.com/articles/active-filters.htm

 

Karma-Audio.dk

 

En masse gratis programmer:

http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm

http://www.speakerworkshop.com/index.htm

http://www.linearteam.dk/

http://www.purebits.com/

http://www.ijdata.com/

http://libinst.com/

http://libinst.com/LspCAD.htm

http://www.linearx.com/index.htm

 

Karma-Audio.dk

Feastrex

Danmark er ikke et gylleland... ud med de svin...

Danmark er et højttaler land.

På denne side  genfortæller Arne Rodahl bla. AudioScan´s højttaler-selvbyg for alle og High Fidelity`s artikler om højttaleren:

http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp

 

Karma-Audio.dk