oversat med google...!

fra DIYAUDIO::

Hvad er Gain Struktur?

Michael Mardis
29 marts 2011

Gain struktur (AKA Gain Iscenesættelse) er et koncept, der får snakket om en masse i pro audio, men de fleste hjem audio folk har aldrig hørt om det. Forståelse få struktur kan hjælpe dig med at få de reneste mulige signal ud af dit system og undgå nogle grimme ting. Ting som støj og klipning, som måske lyder cool fra en guitarforstærker, men ikke fra en Hi-Fi system!

Hvad er gevinst? Dybest set er det forstærkning af signalet. Når vi øger spændingen niveauet af det signal, det er gevinst. Nuværende gevinst kan også være vigtige, men vi vil for det meste tale om spændingsforstærkning her. "Struktur" del af gevinst struktur er de forskellige spændingsniveauer i hele dit audio system og få det tager at få dem til disse niveauer.

Hvordan er gevinst til udtryk? Typisk enten i forstærkningsfaktor (gange eller X) eller i decibel (dB). Så hvis man volt går i en forstærker og to volt kommer ud, det er en gevinst på 2X, eller 6dB. DB er en logaritmisk funktion i modsætning til en lineær én og ses ofte på VU meter og anden lyd skalaer. Tag et kig på denne måneds klumme af Jan Didden for mere om decibel.

Hvad er den overordnede gevinst på en typisk lydsystem? Lad os starte med en ekstremt eksempel og antage, at du er en vinyl elsker at bruge en moving magnet patron. Dine højttalere er ineffektive og har brug for en masse strøm, så du har en 300 watt forstærker. Hvor meget den samlede spændingsforstærkning har du brug for at få det lille signal der kommer ud af phono patron op til 300 watt (50 volt) kommer ud af øret Buster amp? En masse! En gevinst eller andet sted i nærheden af ​​13000X eller 82 dB, undertiden mere. Forestil dig et mikroskop med den slags forstørrelse, og alle de små pletter og dirtballs du kan se uklarhed billedet. Tilsvarende forestille al den støj dit system kan måske få op langs vejen med så meget gevinst. Hvis du har en svingspole patron, sin endnu værre!

SET forstærker fans kan glæde sig, da de kan have en samlet gevinst på kun 2000X. Hvis de kører en cd-afspiller til en loppe sluttrin, kan det betyde en gevinst på kun 4X. Men da Loppen magt ejere sandsynligvis bruge mere følsomme højttalere, kan de stadig løbe ind i støj og klipning problemer.

Typisk får struktur af et lydsystem til privatbrug.


Hvor er strukturen del kommer i? Det handler om, hvor meget gevinst (eller tab) hver sektion af systemet har. Phono preamp vil have en masse bare for at genvinde det lille signal fra patronen. Den preamp eller linie fase vil tilføje en smule mere, og derefter udgangstrinnet vil have gevinst også. Holde niveauet rimeligt i hele kæden giver os en god gevinst struktur.

At tilføje op, hvor meget får hvert afsnit har giver os den samlede gevinst af systemet. Nu ser over på din preamp eller integreret forstærker med stor knop i front, "går til elleve". Hvad du ser på, er at få tvillingebror fra en modsat univers, dæmpning. Alt, volumenknappen gør, er at dæmpe det signal, der kommer før det ved at dividere signalet og reducere spændingen. Typisk i 12-positionen volumenkontrollen dæmper ved 20dB, skære signal til 1/10th af, hvad det var. Men det har ikke ændret gevinst på hvert afsnit, der kun delt signalet, (svækket det) på et bestemt sted.


Nu ved vi de to sider af strukturen, forstærkning og dæmpning. Begge dele er vigtige. Mest enkle lydsystemer til hjemmet har kun ét punkt langs signalvejen at kontrollere vinde, det vigtigste lydkontrol, som styrer kun dæmpning. Gevinsten af ​​hver sektion ændrer sig ikke, du lige har delt signalet på et tidspunkt. Så det ekstreme system med en samlet gevinst på 13000X vil stadig have en samlet gevinst på 13000X, det er bare, at et sted langs den sti, du har brugt en spænding skillevæg (lydstyrken) for at dæmpe signalet. Og sektionerne neden for lydstyrken, vil forstærke alt bare som de altid gjorde. Men nu er de en uddybning af et mindre signal, det signal, du svækket med volumenkontrol.

Så hvad med et praktisk eksempel? Antag en aften du er med denne særlige Lady. Du har hældt vin, tændte stearinlys, og nu er det tid for den berømte Barry White CD. Mmmmm, mmm. Bring den kærlighed, baby. At være den smarte og glatte lyd dude, at du er, du ved, at Mr. W lyder hans sexede spilles bedst ved 2 watt gennemsnitlig effekt på højttalerne i din "Love Den." Så hvad spændingsniveauer, gevinster og daempningsindstillinger bliver du nødt til at bringe det bedste frem i Barry? Lige nu kan du ligeglad, men hey! Snap tilbage til virkeligheden og se på den sexede grafen nedenfor.


Typisk spændingsniveauer og gevinster


Barry's stemme vil være registreret på omkring 16dB (gennemsnit) under det maksimale niveau som muligt på cd'en. Det er en standard mastering niveau. Hvis din cd-afspiller eller DAC er standard, så der kommer til at betyde et gennemsnitligt niveau på omkring 0,32 volt, der kommer ud af RCA-stik på bagsiden. At 0,32 volt vil derefter blive forstærket 3X af din preamp og 30X af din effektforstærker. Men det er 29 volt ud af forstærkeren - over 100 watt! Ikke kommer til at sætte stemningen, er det? Nej, har særlige Lady køre til døren!

Det er derfor, vi har en volumenkontrol derinde - at reducere signalet til et rimeligt niveau. Du kan se, at systemet har for meget gevinst for aftenens festligheder, men det er ok, bare vende den ned. Nu Barry er synge, ikke råbe. Smid nogle signal i midten af ​​kæden, så det ikke bliver for højt til sidst. I dette tilfælde volumenkontrol har delt spændingsniveau med 7 (0.14X) eller-17dB. Så i morgen, når du ønsker at klippe ud med AC / DC til din sejr skød, kan du bare slå det op og frigøre kraften. Så langt, så godt.

Men hvis vi ser tilbage på det system, vi ser, at for de fleste situationer, vi har mere forstærkning, end vi har brug for. Måske 15 til 20 dB (10X) mere forstærkning, end vi virkelig har brug for. Og det kan føre til støj. Hvorfor? Fordi enhver støj, der opstår efter volumenkontrollen ikke bliver svækket. I virkeligheden bliver det forstærket. Du har skåret ned signalet fra CD-afspilleren ved 17dB, så nu er det 17dB tættere på støj i alle kredsløb, som følger. Enhver støj fra preamp, kabler, dårlige forbindelser, etc. vil også blive forstærket 30X af forstærkeren. Du tog et medium niveau signal om 320mV (0,32 volt) og delte det ned til 44mV så det er nu meget tættere på niveau med al den støj, der lever i bunden af ​​systemet.

For meget få eller dårlige vinde struktur ikke blot bringer os ind i problemer med støj og klipning, kan det være en smerte for praktiske grunde, også. Jeg husker en stor gammel Pioneer integreret forstærker fra de 80's, en massiv, tung ting. Big transformer, VU-meter, clips lys, alvorlige knapper og kontakter. Har måske 75 ærlig watt i 8 ohm. Du kan tilslutte alle almindelige kilder som CD, radio, tape, phono, og du næsten var nødt til at knække volumenknappen for at få en stor eksplosion af musik. "Wow, denne ting fik magt, du næppe nødt til at skrue op på alle!" Men havde det virkelig har tonsvis af magt? Nej, det bare var for meget vinde. Volumenknappen ville ikke komme forbi 9:00 før forstærkeren var klippe, så det nyttige rækkevidde af lydstyrke var fra "Nothing" på 7:00 til "Clipping" på 9:00. At sikre gjorde justere lydstyrken meget ømskindet. Dum design, alt for meget vinde. På trods af alle de andre gode aspekter af AMP, var den primære bruger grænseflade, volumenknappen, en smerte i bagsiden.

Lad os vende tilbage til signalvejen til at se, hvor tingene kan gøres bedre, eller hvor de ofte er gjort forkert. Generelt ønsker vi at køre ampere og forstærkere på et forholdsvis højt niveau. Det betyder, at signalet (musikken) vil ligge på et meget højere spænding end den støj, så vi har en højere signal / støjforhold, S / N. Det er en god ting. Men bare hvor højt et signal spænding har vi brug for at køre? Normalt ønsker vi toppene af kraftige signaler til at være omkring 3 dB-6dB under det maksimum, enheden kan gøre uden at forvrænge det bedste s / n forhold. Det kan være svært at afgøre, medmindre du har designet, bygget eller målte amp. Effektforstærkere kan give dig et fingerpeg i deres specs, men preamps og phono trin normalt ikke. Hvor meget signal tager det på indgangen til at køre enheden i klipning? Vel vidende, at vil fortælle dig, hvor din gevinst skal gennem hele kæden.


Der er ikke nogen fastsætte standarder for, hvad det indgangssignal skal være for en preamp eller effektforstærker at nå sit maksimale niveau, men der er nogle konventioner. Input niveau, der vil drive en enhed til fuld ydelse kan variere fra 0,77 volt til 2 eller 3 volt på forbrugermarkedet, og endnu højere i pro audio. Så du kan have en preamp som vil ramme med maksimal ydelse, når det bliver en 0.7V indgangssignal. Det ville være et problem med standard CD-afspiller, da de output et maksimum på 2V, men preamp har en volumenkontrol, at spændingen divider vi talte om før, dæmper det indgående signal. Denne attenuator er ofte det allerførste i linje efter indgangsvælger. Nogle gange vil der være en buffer kredsløb før volumen pot, men det er mere almindeligt i pro gear end forbrugerudstyr. Vores 2 volt signal kommer fra CD-afspilleren kan være nødvendigt at dæmpes, inden den nogensinde rammer preamp kredsløb eller det vil overdrive dem. En typisk preamp vil forstærke signalet med 2 eller 3 gange efter at den har passeret volumenkontrol. Dette er så videre til udgangstrinnet.

Udgangstrinnet kommer til at opføre sig meget som preamp, har det en vis mængde forstærkning (30X er typisk), og det vil tage en vis spænding på indgangen til at køre amp til sin maksimale effekt. Hvor meget spænding? Igen kan vi ikke vide. Du kan finde det i AMP's specs, eller du måske kender, fordi du har designet eller målt det. Uanset hvad, på et eller andet input spændingsniveau, vil forstærkeren nå op på fuld styrke. Her er der, hvor vi ofte finde en forskel i forbrugernes magt ampere og pro audio effektforstærkere. Pro ampere har en plan justere på input, høje ende forbrugernes magt forstærkere ofte ikke. De kan ikke brug for det i simple systemer, men hvis de ikke har en indgang niveau kontrol, de vil anvende fuldstændig få til alt kommer i. Resultatet? Du er nødt til skrue ned for forforstærkeren volumen til at holde udgangstrinnet bliver for højt. Skrue ned for preamp vil dæmpe signalet nær begyndelsen punkt i forforstærker kredsløb, der forlader ethvert støj fra følgende kredsløb skal være fuldt forstærkes af forstærkeren.

Fordi vi har svækket musikken signal på input fra forforstærker, er det nu tættere i spænding til støj i hele systemet nedstrøms. Vi har ødelagt vores gode S / N ratio.

En god digital kilde som en cd-afspiller, DAC eller lyd i høj kvalitet kort vil have et signal / støjforhold på 90dB eller bedre. Men dette forhold er det maksimale signal over støj. Musik er ikke optaget på det maksimale niveau, kan dens gennemsnitlige niveau være nede 16, 18 eller 22 dB under maksimal, i det mindste på godt styr på CD'er. Men støjen gulvet i enheden ikke ændres, så effektivt, men der er en "Music for ekstern støj" forhold kun 74dB eller derunder. Med andre ord, der kommer støj ud af højttalerne vil blive 74dB under gennemsnittet musikken niveau. Det er stadig meget gode og de fleste af os kan leve med det, og aldrig høre det, men der er ballade brygning ...


Ser man på flowdiagram ovenfor, ser vi to systemer. På toppen er vores system med en samlet gevinst på 90X. Nedenfor er det et system med en lavere gevinst på 20X. Begge starter ud med en musikalsk signal af den samme spænding -0,32 volt og begge ender med 2 watt ved højttaleren (4 volt). Men langs signalvejen vi ser store forskelle i signal spænding på tilsvarende punkter. Det 90X gevinst systemet skal reducere cd produktionen af ​​en stor mængde eller det vil være overstyringer udgangstrinnet og højttaler. 20X Systemet bruger kun moderat dæmpning af signalet, fordi den efterfølgende gevinst er meget mindre.

Nu forestille sig, at vi henter 1mV af støj lige efter volumen kontrol. I 90X-systemet, vil der reducerer den musik støjforhold til 33dB. Ikke stor. I 20X system 1mV støj på samme sted vil reducere forholdet til 46dB, en 13dB støj fordel for den lave gevinst systemet.

Picking up 1mV af støj på et mindre følsomt sted gerne på indgangene på forstærkeren ville resultere i en 42dB ratio for 90X og 52 dB for 20X-systemet, en 10 dB forskel. Ovenstående eksempel er forenklet for klarhed. I virkeligheden støj ville blive afhentet langs hele signalvejen og forstærkes i forskellig grad, men starter ud med en højere signal spænding stadig hjælper på alle punkter langs stien.

Tingene kan blive værre. Hvad nu, hvis du bruger et stykke af pro gear som DCX2496 crossover? Det er beregnet til de højere signal niveauer i pro verden. At køre det til det maksimale, vi har brug for 7 volt RMS! Det vil tage lavere niveauer, naturligvis, men husk, at disse lavere input niveauer er meget tættere på DCX støj gulvet. Vores CD-afspilleren vil ikke køre det højt nok med sine 2V RMS maksimal ydelse. Vores preamp måske lige få os tæt på. Det har en gevinst på 3, så med den mængde på vid gab vi får 6V ind i DCX. Det er nok til at holde det glade og holde signalet op af støj, men så hvad sker der? Den pro crossover nu udgange 6 volt så godt. Dette niveau er så varmt det vil drive vores dyrebare effektforstærkere i svær klipning. Seks volt ind i vores magt forstærker med en gevinst på 30 betyder 180 volt ud af højttaleren terminaler. Ikke kommer til at ske, medmindre det er en 4 kW AMP! Igen, alt for meget gevinst. Hvis udgangstrinnet når sit maksimum output med en 1V input, vi har intet andet valg end at skrue ned for preamp. Så vi skrue ned for forforstærkeren, indtil produktionen er 132mV som ses i 90X-systemet. Hvis crossover har en optimistisk god S / N forhold på 95 dB, som stadig betyder 0.2mVof støj tilføjes signalet, så vi er på en S / N ratio på kun 56dB kommer ud af crossover. Hvad skal jeg gøre?


For at løse denne gevinst struktur problem vi sætte en dæmper på indgangene på effektforstærkere for at mindske, at 6 volt signal til et anvendeligt niveau, eller vi bygger amps med lav gevinst. Helst begge dele. Eller vi finder en crossover, der virker i et område tættere på de signaler, som cd-afspiller og forforstærker.

Naturligvis mere kompliceret system bliver, jo mere vi behøver at bekymre sig om at få struktur. Ved hjælp af et enkelt system med kun en cd-afspiller og integreret forstærker, kan vi normalt bare dreje Barry White disken ved at indstille lydstyrken, og komme ned til erhvervslivet. Men med en mere komplekst system Barry kan gå tabt i en tåge af støj, før du gør. Der kommer til at ødelægge aftenen.

© Panomaniac 2011 

 

Spørgsmål: Er ikke større gevinst, "i mange tilfælde," betyder også faldet negativt feedback, og som også sker for at påvirke / justere stabilitet en forstærker?

Spørgsmål: Hvorfor, når gevinsten indstillingen er kompromitteret ind for alle andre faktorer, ikke gevinsten normalt nå frem til et gennemsnitligt tal på 40? Det er for meget gevinst. Men at reducere det til halv (20) eller derunder, "i mange tilfælde," synes at gøre enten for meget eller ikke nok af alt andet.

Min første tanke om dette synes at være temmelig vigtig (og ikke er): Fremme klipning med alt for meget available vinde (dit valg med volumenknappen), er en langt ude anderledes ting end forværrer klipning by Design (oftest ses ved magten forstærkere med line-niveau input). Men jeg tror, ​​at dens vrøvl, fordi det første problem er spænding, og andet problem er aktuel, så ligesom en "æbler og appelsiner" sammenligning.

Tak for din lave gevinst illustration involverer høje strømudgangen buffer til at bruge sammen med en forforstærker eller loppe-power forstærker.
Jeg ser to store virkninger:
1). Den forforstærker lettere kan håndtere vinde, måske fordi alle de nuværende er svagstrøm.
2). Den høje udgangsstrøm buffer er søster til den kapacitive multiplikator og dens rene effekt på lydprogrammer er velkendt.

Så Kudos! Holde de store nuværende rystelser langt væk fra gevinst enheden virkelig synes som en fin idé. Dens lignende for at undgå at bruge lydstudie under jordskælv.

Det ville være rart at se et diagram eller fotografisk demonstration af forstærkere, der bruger forskellige vinde strukturer, sammen med nogle fodnoter til de akustiske konsekvenser af hver (via gennemsnit historiske brugerdata, hvis det er nødvendigt). Både teori og praktisk anvendelse sammen, er det eneste tidspunkt, det giver mening for mig.

---------- Vognen foran hesten? --------
Det synes ikke at gøre en masse godt til at arbejde så hårdt på at få strukturerne hvis maaske indgangskredsløb, har ikke samme kontrol.

Problemer ved anvendelsen af ​​lydstyrken er persistente og hverdagskost i både produktion og DIY forstærkere. Så en supplerende artikel om "hvordan man anvender volumen kontrol og ikke goof" ville være en stor ting for hele branchen.

Og hvorfor i alverden ikke Pioneer sætte modstande i serie til et potentiometer for en kontrol vil ikke lette at klippe uanset hvor langt drejes? Selv om det ikke rigtig line-niveau spec, altid Technics af samme produktions tidsramme regulerede lydstyrken puljen. Så at Pioneer eksempel er skødesløshed typisk for detailprodukter - Det svarer til moderne digitale eksempler, der bare stikket i en chip antagelse af en samlet løsning, selv om denne antagelse ikke normalt arbejder såvel som annonceret.

En anden frygtelig trick med den mængde pot sker, når dens (forkert) modstand går i serie til dit input cap, ofte forårsager en kedelig præsentation undtagen når lydstyrken er "næsten hele vejen" op.
Fire rettelser:
1). (Rå) Sæt input hætten og RF filter kondensator indlæse alle på RCA stik sammen med en lille ekstra modstand belastning på RCA stik.
2). (Mere elegant) buffer lydstyrken puljen.
3). (Underlige) Ved omdømme, som skal afløse hvor potentiometre ikke gør, og også give en "næsten buffer effekt," det er Lightspeed Attenuator, men jeg vil hellere se en dokumenteret og plausibel arbejdsform, der er gør-stand, uden hverken nisser eller opto- isolatorer.
4). Enten en anden værdi af potentiometer belastning eller tilføje eller trække en modstand belastning til den ene eller den anden af ​​de eksisterende potentiometer.

Ved, hvad jeg siger? Mens lav gevinst kunne være fint for mange årsager, at løbe tør vinde for at have mindre af forkert serie modstand ved potentiometret er ikke en god nok grund, men snarere dens et problem på indgangen kredsløb, der skal repareres før du arbejder på forstærker gevinst.

Så selvom jeg godt lide din artikel meget, det synes at have behov for en "prequel" artikel. Venligst antage, at alle i dette indlæg er enten en observation eller et spørgsmål. Og tak for den fine artikel.

 

 

Tak.

Godt jeg gerne køre en temmelig stærk line-niveau signal, som AUDIODH har nævnt ovenfor. Der kommer fra mit live lyd dage i meget elektrisk støjende omgivelser. Selv da jeg synes, at det effektforstærker har for meget gain, de har, der skal ringes tilbage.

Holde at line-niveau signaler højt betyder, at det vil ride langt over al den støj fundet i kredsløb og kabler. Det er en god ting.

I et hjem rig, er kabel løber korte og niveauer er lavere, men at holde det niveau, op stadig hjælper. De fleste kilder i disse dage kan levere 2V som en nominel linie niveau. Det er dejligt. Medmindre du dæmpe den ved 20-40dB, fordi dit sluttrin har for meget vinde! Hvis dine højttalere er effektivt, kan du ikke brug for mere end seks-10dB samlede gevinst. Selvfølgelig en lidt mere ville ikke skade loftshøjde.

Udformningen og soniske berettigelsen af ​​lav gevinst forstærkere er ikke omfattet af denne artikel. Jeg vil bare læserne til at være opmærksomme på niveau matcher og måder at holde en ren signalvej. Dreje den helt ned, før det rammer udgangstrinnet i ikke en god måde.

 

De største fordele til gode at få struktur er:

  1. Opretholde et højt S / N ratio.
  2. Forebyggelse overstyring, der forårsager klipning og forvrængning


Ved at holde dig signaler på den "rigtige" niveauer, kan du holde dem et godt stykke over den støj gulvet, men ikke overdrive det kredsløb. Det er den gyldne regel. Jo flere enheder, du har i signalvejen, jo mere skal du være opmærksom på dette.

Min tommelfingerregel er at holde signal om 6dB nedenfor klipning. Det kan ofte være umuligt eller upraktisk, men det er et mål at skyde efter. Du ønsker ikke at gå over dette niveau - med mindre du ønsker at tilføje forvrængning. Dropper for langt under det betyder, at du afhente støj.

Det er det i en nøddeskal.

 

Hej, jeg kan lide denne tråd. Faktisk mener jeg, at jeg har fået nogle problemer med min "gevinst struktur".
Et spørgsmål, som jeg gerne vil tage op, er: gør man brug for forskellige vinde strukturer at afspille rock / pop / komprimeret cd'er versus akustisk / klassisk / ikke-komprimeret cd'er?
For at sætte tingene i praksis, ved hjælp af Adobe Audition, en klippe spor (My Wife / Who's Next / The Who) har en Peak amplituden af ​​0dB og en gennemsnitlig RMS amplitude-11.5dB. En klassisk sang (egen optagelse af en Mozarts Berceuse) har en Peak amplituden af ​​0 dB (den sidste akkord) og en gennemsnitlig RMS amplitude-42dB under 99% af banen. Det gør en forskel på 30dB i gennemsnit opfattes loudness med både sporene toppede ved 0dB.
Da det er ubehageligt / farligt at ens øre system til at lytte til Hvem ved mere end 95dB for lange, er det helt sikkert at lytte til toppe af et par millisekunder i løbet af en akustisk spor. Betyder det, at man skal have et system med en dedikeret gevinst struktur at afspille komprimerede musik og et andet system med en dedikeret gevinst struktur for at afspille akustisk (ikke komprimeret) musik?

 

Darn godt spørgsmål, Chaim. Min første tanke ville være "Nej", men jeg er åben for kritik på dette punkt. At WHO track er super hot, det er i den kategori af over komprimerede mastering, der er så ilde dag. Det er så højt hele tiden, hvordan ville du nogensinde høre noget støj? Så længe det ikke er klipning steder, du sandsynligvis ikke vil høre nogen problemer.

Mozart på den anden side er temmelig lav. -22 dB er, hvor jeg ser en masse klassisk mestrer cd'er. Men en vuggevise bør være stille, trods alt. Det er den ene, der vil være en udfordring. Du ønsker at holde denne-42dB ud af snavs, men ikke klippe systemet eller blæse ud ørerne på den endelige akkord. Det kan gøres, men har brug for nogle pleje. Den gennemsnitlige musikken niveau er 133x lavere end den maksimale. Betydning sin omkring 0,015 volt der kommer ud din cd-afspiller.

En måde at finde ud af det niveau langs stien er at arbejde baglæns. Lad os tage et eksempel med Berceuse. Hvor høj er den maksimale? Når du har det sæt var du ønsker det, kan du måle en 0dB sinusbølge på højttaleren. Da 0dB er så højt som du vil, det er din reference. Og hvis din CD afspiller er typisk, 0dBFS (fuld skala) vil være 2 volt RMS eller 2.8V højdepunkt. Arbejde tilbage fra højttaleren, at det amp input til preamp, at CD-afspilleren vil give dig en idé om, hvor meget få (eller dæmpning) hver sektion har. Du vil sikkert opdage, at du rent faktisk har droppet det signal et sted langs stien.

Hvad kan der gøres for at optimere den? Uden at ændre nogen af ​​de komponenter, kan du opleve, at du kan få en stærkere signal ud af forforstærker og svække mere på udgangstrinnet. Er udgangstrinnet langt under klipning ved Max SPL, du ønsker? Hvis ja, ville måske en lavere gevinst eller lavere effektforstærker tjene dig bedre.

Det første skridt er at måle og vide, hvad signalerne er langs stien. Det vil hjælpe dig med at få styr på, hvor godt afbalanceret gevinsten er på hvert trin.

Jeg kan ikke huske nogensinde at opbygge en effektforstærker med en gevinst meget højere end 10 gange. Det går ud over 10X virker som det første skridt i retning af de problemer, der er beskrevet. OTOH, forsøger at gå for lavt, kan føre til stabilitet problemer; varsel, hvor mange høje båndbredde operationsforstærkere have et minimum gevinst på 5x, eller du er nødt til at tilføje fasekompensering net for at undgå opbygning af en oscillator.

Signal til støj performance er fastsat til den første etape af en forstærker. Det kan blive noget bedre end det nedstrøms, selv om det sikkert kan blive værre, som artiklen viser. Kompleksitet er dårlig, jeg har ingen erfaring med ægte pro audio, men det forekommer indlysende, at komplicerede (mange etaper) systemer får en enorm gavn af standardisering på større signaler. Det er en underligt moderne pc ting fungerer så godt som det gør, da 5V strøm skinner.

[Begynde dumme idé] Vi har en miljømæssig kammer ved arbejde med et køleskab og en radiator. Det styrer temperaturen ved at køre køleskabet fuld udblæsning hele tiden, og blot ændre varmeren magt for at få den ønskede temperatur. Måske det ultimative svar er at køre lydanlægget på vid gab, lige under klipning, og sætte en effekt attenuator lige ved taleren! Numrene arbejde godt ud, medmindre effektivitet er en af ​​dem. [Ende stumme idé]

Hvorfor? På grund af omkostningerne ved gevinst. Hvorfor har 40X spændingsforstærkning hvis du kun har brug for 4x?
DIY crowd tendens til at være sparsommelig. Sparsommelige med deres penge og også deres design. Mange vil gerne uncomplicate ting.

Af omkostningerne ved mere forstærkning end du behøver at medtage ting som støj, forvrængning, højere dele omkostninger, mere kompliceret kredsløb osv. Selv om jeg ikke kan sværge på, at lave få systemerne er gode, bare fordi de er lav vinde, mange af de bedste systemer jeg »hørte har var lave gevinst. Bestemt støj er lav i sådanne systemer.

Og der er en vis elegance i "nok, men ikke for meget." Intet galt med det som et mål.

 

Pænt gjort artiklen, Michael ... en god læser for alle DIYers.

I et nationalt system indstilling, tror jeg, vi kan gøre op med den gevinst bidrager med preamps. Med den nuværende bestand af digitale kilder og DACs på 2Vrms eller flere spænding output og ikke for høj en udgangsimpedans den aktive preamp kan undværes. Denne kombination af spænding og impedans specs vil have nok strøm til at køre ampere til et sundt niveau af lyd selv med en lowish spænding gevinst på 4x (12dB) og højttalere i 88dB/2.83V følsomhedsområde. Medmindre selvfølgelig dit eget indstilling er en stadion-agtig stort værelse! Og det skal naturligvis dine forstærkere er aktuelle i stand med din troede højttalere "impedans specs.

Også på hovedtelefoner, finder jeg kører nogle numre, som hovedtelefon forstærkere også er spild af gevinst. Igen digitale kilder med standard spændingsudgang med en lowish udgangsimpedans koblet til en dygtig volumenkontrol med nok forskellige niveauer vil være mere end nok til at gå meget højt. Med høretab forårsaget af støj bundet på 85dB og hovedtelefoner med følsomhed på 98dB/1mW eller mere, jeg siger, at vi ikke har brug for ekstra gevinst. Jeg vil være udstationering et regneark snart til at bevise min pointe.

Alle de bedste,
blues

Tak Blues.

Ja, aftales. I de fleste hjem systemer en aktiv preamp er ikke nødvendig. Således populariteten af ​​integrerede forstærker. Også enige om hovedtelefon forstærkere. De 32 ohm typer kan have brug for lidt spænding gevinst.

Jeg kan sige, tho, at jeg har hørt nogle preamps eller linje scenen med minimal spænding gevinst, men gode nuværende vinde forbedre lyden. Ved hjælp af en lidt lav værdi pot synes også at fungere godt, såsom 10K - hvis kilden vil tillade det.

Den virkelige problemer kommer, når du begynder at få flere enheder i takt. Ting line phono forforstærkere, aktive delefiltre, EQ og sådan.

 

slut...